CASTRICUM - Klassen moeten docenten één keer per half jaar kunnen wegsturen”. De trainer leest de stelling voor, er valt een korte stilte en bij menig leerling wordt een wenkbrauw opgetrokken. Serieus?! Maar de stilte is van korte duur, want al snel klinken de voor- en tegenargumenten door elkaar heen. “Ja, afwisseling is goed, soms heb je docenten wel 2 jaar achter elkaar!”. “Nee joh, dat slaat toch helemaal nergens op, een 14-jarige kan toch niet over jouw baan gaan?” Na een vrij debat waarbij de argumenten vooral werden afgevuurd naar elkaar zitten de leerlingen weer rustig tegenover elkaar: de kop is eraf, de debattraining kan nu écht beginnen.

Afgelopen week hebben alle leerlingen uit 4 havo van het Jac. P. Thijsse College in Geesterhage een debatworkshop gevolgd van de DebatUnie. In drie verschillende ruimtes, waaronder in het theater, hebben drie trainers drie dagen lang de ene stelling na de andere gegeven met iedere keer weer een andere opdracht. Wie moet je eigenlijk informeren over de voor- en nadelen, hoe ziet een openingsspeech eruit, hoe zorg je voor structuur in je debat, hoe red je je uit een benarde vrije fase en hoe rond je een debat af? Theorie en praktijk wisselden elkaar in hoog tempo af en de gemoederen liepen soms hoog op, want hoezo zou plastische chirurgie voor lelijke jongeren gratis moeten worden?!

Na het slotdebat was het om vier uur ‘s middags toch echt afgelopen. Ietwat vermoeid en soms nog nadiscussiërend over de stelling verlieten de leerlingen het gebouw. Na de vakantie gaan ze aan de slag met een eigen gekozen stelling en als ze dat net zo fanatiek en vurig doen als nu, belooft dat heel wat!