CASTRICUM - Het huidige station en de tunnel onder het spoor zijn verouderd. Deze kunnen een opknapbeurt goed gebruiken. Het huidige station stamt uit 1969 en is bijna 50 jaar oud.De gemeente en ProRail ondertekenden op 18 april 2018 een projectovereenkomst voor de vernieuwing van het station. Het college heeft ingestemd met het voorlopig ontwerp. Het wordt een modern, toegankelijk, licht, ruim en comfortabel station.

Ontwerp
Het ontwerp is gemaakt door Wienke Scheltens van Studio SK. Zij betrok ondernemers, gemeente en de architect van het Huis van Hilde bij het ontwerp.
Bij de hoofdentree komt een beeldbepalende luifel. Deze luifel overspant het gehele terrein en biedt samen met de hoge glazen wand aan de zijde van het spoor beschutting aan de reizigers. Ook bij de entree aan de achterzijde komt een luifel. Bovenop de luifels komt een heel stevig soort wit tentdoek; dat sluit mooi aan bij de uitstraling van een kustdorp.
Het hele ontwerp wordt gekenmerkt door transparantie. Bij de ingang aan de voorzijde komt een grote glazen wand aan de kant van het spoor. Ook komen er drie transparante liften in de tunnel waarmee mindervaliden zich naar het perron kunnen begeven. De bloemenzaak komt terug aan de zijde van de nieuwe fietsenstalling, aan het pleintje onder de luifel.
Ook de perrontunnel zelf wordt aangepakt. De trap aan de dorps- en duinzijde wordt in de nieuwe situatie naar boven toe breder. Ernaast worden de glazen liften geplaatst. Nieuwe tegels en energiezuinige led-verlichting, samen met de rechte en brede trappen, maken de tunnel veel lichter en ruimer. In de tunnel komen verwijzingen naar duin en dorp.
ProRail is van plan om het meubilair op het perron te vernieuwen en de NS laat een nieuwe kiosk op het perron bouwen.

Carillon komt terug
Het Carillon, de toren met klok en bellen, wordt opgeknapt en herplaatst. Dit was oorspronkelijk een geschenk van inwoners van Castricum bij de opening van het station in 1969. Deze was verwijderd vanwege de bouw van de nieuwe fietsenstalling, en wordt nu dus in ere hersteld.

Financiering
De kosten van de verbouwing van het station worden geraamd op 6,35 miljoen euro, waarvan ProRail 4,79 miljoen euro voor haar rekening neemt. De gemeente draagt 1,14 miljoen euro bij en heeft € 500.000 euro subsidie bij de provincie aangevraagd. De NS neemt de kosten van de nieuwe perronkiosk voor haar rekening.

Planning
Na het tekenen van de projectovereenkomst zal de opdracht worden aanbesteed. De planning is dat de bouw eind dit jaar kan starten en dat het nieuwe station eind 2020 wordt opgeleverd.