BUCH GEMEENTE - De dienstverlening aan de inwoner moet weer op peil en zelfs beter, én het ziekteverzuim moet omlaag. Dat zijn de uitgangspunten van het plan dat de BUCH heeft opgesteld om knelpunten op te lossen waar de organisatie het in eerste jaar na de fusie tegen aan loopt. Het bestuur van de BUCH heeft woensdag 21 februari het besluit genomen om de vier gemeenteraden voor te stellen hier een bedrag voor vrij te maken.

Dit voorstel is deze week in de afzonderlijke colleges besproken en naar de vier raden verzonden. De raden kunnen hun zienswijzen op dit verhaal geven en vervolgens is het aan hen om de begrotingswijziging mogelijk maken.

De eerste fase van de ambtelijke fusie

In de afgelopen maanden zijn de vier raden regelmatig geïnformeerd over de stand van zaken binnen de werkorganisatie. In deze rapportages kwam naar voren dat er in het eerste jaar veel goed is gegaan en de afgesproken besparing is gerealiseerd (EU 700.000). Anderzijds ziet het BUCH bestuur dat er meer tijd en (financiële) ruimte nodig is om de dienstverlening weer terug te brengen op het niveau van voor de ambtelijke fusie én te verbeteren. Onderzoeksrapporten en ervaringen van andere fusiegemeenten bevestigen de complexiteit van ambtelijke fusie in de eerste jaren van een nieuwe organisatie. Ondanks voorbereiding zijn er zaken die nu in het tweede fusiejaar duidelijk aandacht verdienen en bijgesteld moeten worden. De ervaringen van andere organisaties zijn hierbij leerzaam.

Vier verbeterpunten voor de kwaliteit van de dienstverlening

Het bestuur heeft de organisatie daarom gevraagd om met een nadere analyse van de problematiek én met oplossingen te komen. Uit de analyse komt naar voren dat er vier factoren nadrukkelijk van invloed zijn op de kwaliteit van de bedrijfsvoering en dienstverlening:

  • Autonome invloeden: ontwikkelingen van buitenaf waar je als organisatie niet direct invloed op hebt. Deze invloeden zouden er ook zijn als de vier gemeenten niet gefuseerd waren en gelden ook voor andere gemeenten in het land. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de snelle economische groei. Door het aantrekken van de economische groei stijgt de vraag naar producten van de gemeenten. Andere voorbeelden zijn de verandering op de arbeidsmarkt, hogere uurtarieven van externen en tot slot veranderende wet- en regelgeving.
  • Ziekteverzuim: de werkorganisatie kent een stijgend ziekteverzuim. Aan de start van de werkorganisatie is een zeer beperkt budget ingezet om ziekteverzuim op te vangen. Dat de vervanging en de terugkeer van de zieke onvoldoende werd geregeld, heeft tot meer uitval geleid.
  • Daarnaast is de ontwikkeling van de drie decentralisaties nog niet volledig tot wasdom gekomen. Deze ontwikkeling, waarbij zorgtaken van de hogere overheid bij de gemeenten komt te liggen, vergt nog altijd aanpassing en extra inzet van de organisatie.
  • Tot slot is achterblijvende harmonisatie van bijvoorbeeld de ICT en andere praktische zaken op dit moment een knelpunt dat veel tijd van de medewerkers vraagt.

Oplossingen

Uit de oplosrichtingen die zijn aangeboden kiest het BUCH-bestuur er voor om te investeren in een scenario dat de werknemers voorop stelt. Zij moeten de kwaliteit in de dienstverlening bieden. In dit scenario worden de negatieve effecten van de autonome ontwikkelingen weggenomen, wordt er voldoende budget gereserveerd voor opvang van ziekteverzuim en is er ruimte om de medewerkers voldoende op te leiden voor de toekomstige ontwikkelingen. Met deze keuze brengt de werkorganisatie de dienstverlening op orde, geeft het bestuur een impuls aan een betere communicatie met de inwoner, wordt de Participatiewet beter vormgeven en gaat het bestuur voor een duurzame bedrijfsvoering. Kortom, het bestuur kiest voor een solide en toekomstgerichte basis waarmee kan worden voldaan aan de ambities van de BUCH: een uitstekende dienstverlening aan de inwoners en ondernemers.

Vraag aan de gemeenteraden

Om deze ontwikkeling in gang te zetten vraagt het bestuur van de BUCH werkorganisatie uit de begroting van de vier gemeenten samen een bedrag van € 4.457.000 incidenteel en € 2.903.000 structureel. Daarvan is een groot deel bedoeld voor de opvang van ziekteverzuim en voor autonome ontwikkelingen. De bijdrage wordt volgens de gebruikelijke verdeelsleutel over de vier gemeenten verdeeld. De eerste raad die het voorstel bespreekt is de raad van Castricum op 8 maart.