CASTRICUM - Veiligheid op school krijgt een extra impuls. De scholen voor voortgezet onderwijs, de gemeenten Beverwijk, Uitgeest, Heemskerk en Castricum en de politie bevestigen hun samenwerking met een nieuwe samenwerkingsovereenkomst ‘VIOS’.
Het
samenwerkingsverband VIOS staat voor Veiligheid
in en om school. De samenwerking
is gericht op het vergroten en waarborgen van een veilig klimaat in
en rondom scholen in de regio Kennemerland. Een veilige school is een
school waar men elkaar respecteert en waar leerlingen zich optimaal
kunnen ontplooien Een veilige school stimuleert jongeren om hun
schoolcarrière af te maken en om zich later optimaal verder te
ontplooien in de maatschappij. Leerlingen, docenten,
onderwijsondersteunend personeel en ouders dragen bij aan die
veiligheid. Ook de omgeving rondom een school is gebaat bij een
veilige school, hierbij spelen de politie en gemeente en belangrijke
rol.
VIOS
is opgericht in 2003, en is een samenwerkingsverband tussen gemeentes
(Castricum, Beverwijk, Heemskerk en Uitgeest), scholen
(Bonhoeffercollege, Jac. P. Thijsse college, Kennemer college,
Clusius college en ROC NOVA college Beverwijk) en politie
Noord-Holland. Het is opgericht om een actiever veiligheidsbeleid op
te zetten. De nieuwe overeenkomst laat zien dat de partners de
volgende stappen gaan zetten waarbij de scholen meer regie krijgen om
het veiligheidsbeleid op de eigen school af te stemmen. Als
speerpunten voor de komende tijd zijn gekozen: Veilig gebruik van
sociale media, Aandacht voor de omgeving van school, Verminderen van
alcohol- en drugsgebruik door jongeren, Loverboys en het oefenen voor
calamiteiten.
Jeroen
Maréchal (voorzitter van de VIOS stuurgroep): “Niet elke school en
omgeving is hetzelfde, dus maatwerk is belangrijk. De ene school
heeft meer last van hangjongeren rond de school en de andere school
maakt zich meer zorgen over het gebruik van sociale media. Hierbij is
het belangrijk dat we van elkaar leren en waar nodig samen op
trekken. Gezamenlijk gaan we aan de slag met verschillende
onderwerpen zoals het verminderen van alcohol en drugs of het
herkennen van signalen die duiden op loverboy problematiek. Ook
regelen we dat de taken van de scholen, gemeente en politie goed op
elkaar aansluiten.”
De uitdaging ligt er vooral in om de principes of beweegredenen achter gedragingen te zoeken. Wanneer je daar inzicht in hebt kan gedrag op een positieve wijze worden beïnvloed. De VIOS stuurgroep is er vooral op gericht om vanuit die inzichten op en via de scholen leerlingen, onderwijspersoneel en ouders bewust te maken van gedrag en de redenen daar achter. Wanneer gedrag beter wordt begrepen kan je daarin keuzes maken. “Het gaat dus niet om het stellen van regels om daarmee gedrag te sturen. Als het bijvoorbeeld gaat om pesten dan willen we dat leerlingen elkaar niet pesten omdat ze begrijpen en invoelen hoe kwetsend dat is, niet omdat ze bang zijn straf te krijgen op school. Om dat voor elkaar te krijgen geven we leerlingen op school een kritische mentaliteit mee zodat ze zelf verantwoorde beslissingen kunnen nemen. Dat doen we niet in één les. Dat is een proces waar we direct mee starten en waar bij elke activiteit op school aandacht aan kan worden gegeven.”
Pesten
krijgt vooral veel aandacht binnen het thema Mediawijsheid.
Voor de scholen en ouders is het nodig om zich in te leven in de
mediawereld van de kinderen. Te onderkennen dat de invloed heel groot
is en dat ouders en school weinig zicht hebben op wat in sociale
media speelt. Maar ook dat sociale media een belangrijke rol spelen
bij het vormen van een eigen identiteit en het opbouwen en
onderhouden van relaties. Je rolmodellen vind je in de media. Het
gaat niet alleen om bedreigingen maar ook om mogelijkheden. Wanneer
volwassenen dat zo zien is het voor kinderen veel makkelijker om
ouders en scholen te betrekken bij dit deel van hun opvoeding en om
hulp in te roepen indien nodig.
De
VIOS samenwerking is vooral gericht op preventie maar bewijst ook
haar waarde als er iets fout dreigt te lopen. Dan kennen partijen
elkaar goed en weet iedereen wat hen te doen staat. Maréchal geeft
een voorbeeld van de samenwerking: “Op een van de aangesloten
scholenzagen we dat minderjarige leerlingen in en om de school
alcohol dronken. Hierop heeft de school contact gezocht met de
politie en gemeente en hebben diverse gesprekken plaats gevonden met
de politie, leerlingen en ouders. Samen met de gemeente en bureau
Halt kwam er zo voorlichting in de onderbouw”.